Blog personal - Mihai Grigorescu | Canon 5D Mark III un review marca proprie
15420
post-template-default,single,single-post,postid-15420,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-9.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Canon 5D Mark III un review marca proprie

Trebuie sa impartasesc cu dumneavoastra un aparat foto senzational: Canon 5D Mark III.

Review-ul este realizat de Mircea Maieru , un fotograf cu experienta pe care unii dintre dumneavoastra il cunoasteti drept Mir si recompilat de mine in forma actuala ( cu permisiunea autorului bineinteles ).

Am placerea sa scriu un mic review mai subiectiv, la inceput putin mai tehnic, cu prezentarea catorva imagini plate la diferite setari ISO pentru a compara nivelele de detaliu, reducerea de zgomot, dinamica, apoi urmeaza foarte interesanta functie HDR si apoi partea subiectiva care imi place mie, fotografia efectiva, comportamentul aparatului in situatii reale, gen fotografie street, sau portretul cu lumini externe in locatie ( nu studio ), si nu mai putin interesant, un mic test al impresionantului sistem de autofocus, tot asa, pe subiecte rale, in miscare rapida…si ca sa-l facem si mai interesant – noaptea !

Test ISO Canon 5D Mark III

Test ISO la lumina zilei

La testul de ISO pe lumina buna, o scena complexa de peisaj care include si arhitectura, mi se pare perfect folosibil chiar pentru printuri mari, fara pierderea de detalii fine chiar si la ISO 800…1600, chiar si ISO 3200 penntru dimensiuni de pana la A3. Chiar daca testul a fost facut pe lumina foarte buna, ziua, am ales o focala scurta pentru a avea multe detalii in cadru, respectiv frunzis des in departare, cu schimbari bruste de contrast. Sunt de parere ca am ales o scena foarte complexa, plina de detalii, avand si pete de culoare florale, rosu peste verdele frunzisului, in acelasi timp avand in cadru atat cer cat si obiecte de constructie, pietris fin, etc…, practic enorm de multe detalii pe toata suprafata fotografiei.Imagini la : ISO 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800 si 25600

Test ISO noaptea, peisaj urban

Un alt test de ISO, de acesta data noaptea, intr-un peisaj urban modern, tot cu multe detalii, surse de lumina de culori diferite , de la alb/galbui cald, pana la foarte rece – albastru/mov, greu de redat pentru mai toate tipurile de senzori.
Parerea mea este ca 5D III se descurca remarcabil, calitate incredibil de buna pana la ISO 12.800, abia la ISO 25.600 incep sa fie putin deranjante zonele de culoare falsa datorate zgomotului senzorului.

Parerea mea este ca ISO 12800, expus corect si putin prelucrat asigura o calitate a imaginii exceptionala pentru printuri foarte bune de pana la 60 x 40cm, la nivel de imagine de expozitie. Este cel putin impresionant rezultatul.

A se observa in crop-ul 100% din penultima imagine ( ISO 12800 ) cum inca putem citi pe semnul din departare ” Peron 2 ”
Desigur, testul meu a fost facut pe trepied, cu diafragma inchisa, nu ar fi fost necesar un asemenea ISO, dar, cuplat cu un obiectiv foarte bun, sa zicem noul 24-70 f/2.8 L mark II vom pueta realiza imagini foarte clare si la diafragme deschise, cuplat cu acest ISO 12800 vom avea si timpi de expunere scurti pentru lucrul din mana noaptea. Va voi arata spre finalul review-ului ce vreau sa spun cu asta.

Test HDR ( High Dynamic Range) Canon 5D Mark III

Trecem mai departe cu impresionantul HDR ! Pot spune ca nu ma asteptam la un rezultat atat de bun. Desi are mai multe moduri de HDR, personal imi place primul, cel de baza, nu cele cu tenta “artistica” ce aduc prea mult a efect emboss.
Am ales un peisaj cu dinamica foarte mare, greu de reprodus ca catre orice aparat, cu soarele in cadru ( care nu era inca la apus ) si zone in umbra/contralumina.

Atasez initial o imagine comparativa iar apoi imaginea de baza fara HDR.

Iar acum cele cateva moduri HDR disponibile din meniul aparatului. Va las sa savurati rezultatele si sa decideti singuri care va place mai mult.
Astfel 5D mark III devine o scula foarte interesanta si pentru pasionatii de peisaje chiar daca nu sunt familiarizati cu procesarea software pe computer, vor putea avea rezultate exceptionale direct din aparat.

Pentru cei care nu sunt convinsi inca de utilitatea unui HDR facut cu bun simt, nu exagerat, alatur o comparatie cu doua cropuri 100% in fiecare imagine, atat in cea fara HDR cat si in cea HDR, cu subliniere zonelor de lumina maxima ( alb ars ) si umbra la nivel de negru, detalii fine pe gri.

Test Portret outdor Canon 5D Mark III

Am folosit aparatul intr-un mod de lucru pe care il prefer, pentru un gen de fotografie care imi place extrem de mult. Portret outdoor cu lumina combinata, naturala plus flash declansat wireless.
De obicei lucrez alb/negru JPG-ul din camera, lasand RAW-ul pentru o eventuala prelucrare color ulterioara.
In acest gen de fotografie aleg de obicei soarele ca sursa de lumina secundara, din spatele subiectului, ca lumina de contur.
Practic, in vizor am o imagine contralumina, o silueta, iar AF-ul in aceste conditii poate fi foarte dificil de realizat pentru majoritatea DSLR-urilor. Vreau sa va spun ca AF-ul de pe 5D III s-a descurcat de minune, mult mai bine ca cel de pe vechiul 5D II in aceste conditii, cu soarele in fata. O placere sa lucrezi pe trepied, compozitie gandita, punctul de focus ales pe fata subiectului, nu am avut nicio ratare in cateva zeci de cadre.

Test fotografie de strada ( Street Photography ) Canon 5D Mark III

Nu m-am putut abtine si am tras si cateva imagini color la ISO 10.000 ….12.800 pe strada Pictor Verona, de test, cu operele de arta graffitti ce acopera peretii cladirilor din zona. Pot spune despre calitate ca este absolut perfecta pentru orice revista de format mare cu print de calitate.

Sunt relevante aceste imagini pentru cei care cauta cel mai bun DSLR pentru drumetii, viata de noapte in orasele colorate ale lumii intregi. Calitatea ISO-ului foarte mare nu lasa de dorit, puteti sa va bazati pe el in orice conditii de iluminare, cuplat cu un obiectiv luminos.

Cand ISO 12800, JPG din 5D III arata lafel de bine ca ISO 3200 JPG din 5D II pot spune ca avem un upgrade impresionant. Poate in RAW sa nu avem aceeasi diferenta, dar repet, pentru mii de fotografii de vacanta care nu vor fi prelucrate niciodata si vor fi privite asa cum au fot inregistrate de aparat, diferenta nu se poate nega. Noul procesor DIGIC 5+ isi spune cuvantul.

Dupa o pauza de cateva ore am scos bijuteria iarasi afara, pentru alt test “real life”, o plimbare lejera prin Bucuresti pentru a vana cateva cadre de “street”.

Echipat cu doua obiective, 17-40L si 35mm f2, am luat la pas centrul Bucurestiului. Viewfinderul mare si luminos ( mai mare decat la 5D II ) ofera viteza in cadrare, in examinarea rapida a marginilor cadrului. Recompunerea dupa focalizarea extrem de rapida este facila si pe lumina scazuta, vizorul fiind, asa cum am mai spus, foarte luminos.

ISO curat pana in 12.800 confera o plaja mare de lucru in lumina slaba chiar si cu obiective mai putin luminoase cum este si 17-40 f/4 L. Am lasat grip-ul acasa, 17-40L nu este prea greu, iar 35mm f2 este aproape “invizibil” noaptea pentru subiectii vizati. O placere aceasta combinatie!

Focus de seria 1D, dimensiuni mult mai mici, calitate ISO mare neatinsa pana acum – scula ideala pentru street.

In final am vrut sa testez AF-ul la maxim si am incercat sa surprind motociclistii vitezomani noaptea, pe Magheru….si am reusit !

Combinatia de ISO mare, AF-ul extrem de rapid si precis au facut posibila fotografia de curse de noapte. Fara lumini ajutatoare, doar cu un mic 100mm f2.0, de pe marginea drumului va prezint ISO 12800 si mai ales ISO 25600 la lucru !

In a doua imagine, la ISO 25600 va rog sa priviti in crop-ul 100% textura de pe saua motocicletei. Avand in vedere timpul de expunere relativ lung pentru miscare, panoramarea, lumina slaba de noapte, combinata cu reducerea zgomotului si pierderea de calitate la imensul ISO 25600 – prezenta unui asemenea detaliu subiniaza incontestabila calitate a noului senzor fata de generatia trecuta.

Concluzii Canon 5D Mark III

In final as vrea sa scriu despre celelalte diferente fata de vechiul meu 5D mak II si de ce merita upgrade-ul la 5D mark III, pe langa noul senzor si noul procesor de imagine pe care le-am tot testat pana acum.

Pentru lucrul profesional, indiferent de genul de fotografie abordat sau job-ul de rezolvat, stam mult mai linistiti datorita slotului dual de card ( CF si SD ) care permite back-up “in timp real” ca sa zic asa, deci scapam de grija defectarii sau pierderii unui card ce contine imagini de nerepetat.

In al doilea rand, engine-ul JPG mult mai avansat permite predarea imaginii catre client chiar in timpul evenimentului, pentru joburi critice la capitolul “timp”, chiar imagini la ISO mare si foarte mare fiind gata pentru print la dimensiuni de ziar, revista. Zgomotul redus si detaliul fin redat corect il fac un aparat aproape unic in acesta categorie. Generatiile anterioare necesitau prelucrarea RAW-ului pentru o calitate apropiata.

In al 3-lea rand, autofocusul il plaseaza deja in clasa 1D, fiind un upgrade enorm fata de AF-ul de pe 5D II, aici nici nu incape discutie, diferentele sunt uimitoare, atat la viteza de focus cat si la ergonomia enorma conferita de multitudinea de puncte de AF selectabile extrem de usor printr-un meniu de configurabil, dupa gusturile fiecaruia.

Desigur mai sunt tot felul de inovatii aduse pe care nu le-am eumerat in acest test si care sunt bine documentate de zecile de alte teste si review-uri deja existente pe net. Cum ar fi calitatea noului ecran LCD, meniurile imbunatatite, prezenta de noi butoane pe grip-ul atasabil si multe altele.

Viewfinderul este mai mare decat cel de la 5D mark II, mult mai apropiat de seria 1Ds, iar LCD-ul superior mai bine adaptat pntru functia video.

La final cateva cuvinte despre partea video, am lucrat mult cu 5D mark II impreuna cu profesionisti video si va pot spune de la acestia ca generatia anterioara ( 5D II ) putea fi folosit cu succes in low light pana la ISO 2500, insa odata cu 5D mark III aceasta stacheta s-a ridicat la limita de ISO 4000 pentru material video folosibil in mod profesional. O diferenta notabila, zic eu, si care numai ea singura ar merita diferenta de pret pentru un videograf.