Darurile nu există | Partea a II – a

Într-una din clasele de doctorat în inginerie de producție, cu un foarte iubit și faimos profesor de ergonomie, am aflat despre conceptul de “dar” dintr-o perspectivă filozofică. Voi explica, pentru că această abordare cadou trebuie să iasă din zidurile universității, să fie tradusă și popularizată.

Pentru filosoful marxist francez Lucien Sève, ideea unui dar nu există. De aici, traduc din spaniolă una dintre prezentările făcute de unul dintre colegii mei din cursurile anterioare și neidentificate din cursul nostru de doctorat.

Credem în daruri

Adesea auzim spunând:

„Fiul tău nu este talentat.”

„Femeile sau unii oameni sunt <<incapabili>> din fire.”

„Este scris în creierul unui copil care va fi prost sau inteligent, potrivit sau inadecvat pentru aceasta sau acea activitate intelectuală.”

„Recunoaște că acestui copil ii lipsește ceva înnăscut, deoarece educația a eșuat complet”.

… nu este talentat …

… incapabil …

… amețit …

… Nu e destept…

… nu se potriveste…

… lipsește ceva înnăscut …

Aceste expresii țin cont de existența și credința în daruri.

Cuvântul „dar” …

… este un termen mult mai periculos decât am crezut, deoarece este confortabil, popular și pare să nu aibă consecințe.

„Lipsa darurilor” este o dublă dramă:

Pentru educator, este o verificare a neputinței, o mărturisire a eșecului.

Pentru părinți, înseamnă dezolare, ruina speranței.

Care este scopul acestei cercetări?

Astfel, scopul acestei lucrări / cercetări / texte este de a demonstra că diversitatea abilităților intelectuale nu este o consecință fatală a diversității cadourilor biologice și că, în timp ce aceste daruri biologice au un impact asupra dezvoltării psihice, condițiile sociale ale acestei dezvoltări sunt cele care decid totul.

Astfel, problema nu se referă în esență la erorile pedagogice individuale, ci mai degrabă la o societate și o politică.

Credința în „daruri” este consolidată de justificări teoretice tradiționale, în special de materialismul cu aspect științific în care Lucien Sève crede că poate deduce determinarea sa pentru moștenire.