Blog personal - Mihai Grigorescu | De ce este folosit aliajul in constructia jantelor auto?
16458
post-template-default,single,single-post,postid-16458,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-9.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

De ce este folosit aliajul in constructia jantelor auto?

Masina prezinta un organism precum cel al coprului uman, daca o piesa nu este pusa in regula sau lipseste atunci performanta masinii este scazut, la fel si performanta acesteia. Jantele prezinta o componenta importanta a performantei masinii si nu trebuie vazute doar din punct de vedere estetic.

Rolul jantelor

Atunci cand vorbim de jante facem referire la 3 mari roluri ale acestora:

1. Sistemul de franare– Jantele sunt cele care absorb caldura produsa in momentul franarii pentru a evita supraincalzirea placutelor si a discurilor. De aceea, o janta trebuie sa aiba o calitate buna si sa fie construita dintr-un material rezistent.

2. Performanta masinii– In momentul in care o janta este usoara atunci masina are mai multa viteza si, totodata, ea este cea care confera masinii stabilitate, avand o structura de sustinerea a greutatii masinii in timpul virajelor.

3. Siguranta– jantele sunt cele care dau plusul de siguranta atat masinii cat si pasagerilor. Avand capacitatea de a prelua socurile la care masina este supusa in timpul condusului, jantele sunt cele care confera siguranta in timpul mersului.Exista mai multe tipuri de materiale din care jantele sunt confectionate si, astfel amintim: otel si aliaj.

 

Jantele din aliaj

1. Design– Jantele din aliaj au fost etalon pentru masine de lux sau masine sportive, astfel ca foarte multa lume ravneste la acest tip de material folosit in fabricarea jantelor. In momentul de fata, pe piata exista o gama larga de jante din aliaj pentru toate gusturile si pentru toate buzunarele, dand masinii un aspect modern. De asemenea, acestea pot sa fie personalizate in functie de fiecare proprietar auto si pot sa fie vopsite in ce culoare prefera fiecare. Pe piata au aparut in momentul de fata si jante transparente, numite si jante cu efect de holograma, dar sunt mai mult pentru aspect.

2. Greutate micajantele din aliaj prezinta aluminiu, nichel, magneziu, materiale usoare care ofera viteza masinii. Fata de cele din otel, jantele din aliaj datorita componentelor din care sunt fabricate au o greutate mult mai mica dand astfel o accelerare si o oprire rapida a masinii si o presiune mica asupra componentelor suspensiei deoarece preiau mult mai usor socurile survenite de masina in timpul condusului.

3. Disperseaza caldura– Jantele din aliaj au rolul de a dispersa caldura foarte usor si de a prelua o mare parte din aceasta, aliajul fiind un foarte bun conductor termic mai ales daca sunt fabricate din aluminiu, astfel riscul de supraincalzirea a placutelor de frana, discuri si suspensie este foarte scazut.

4. Consum– jantele din aliaj dau masinii un consum mai scazut datorita greutatii lor reduse fata de cele de otel care ofera masinii un consum mare.

5. Turnare– exista doua tipuri de turnare des intalnite la jantele din aliaj si anume: turnare la joasa presiune (este tipul de turnarea care prezinta si tratament termic) si turnare gravitationala.

6. Rezistenta– gradul de rezistenta al jantelor din aliaj este unul ridicat fata de cele din otel, rezistenta cea mai mare fiind regasita la jantele din aliaj ultrausoare.

7. Rugina– jantele din aliaj, fabricate mai ales din aluminiu, nu ruginesc niciodata.

8. Echilibrare– jantele din aliaj se echilibreaza foarte usor si isi pastreaza echilibrarea mult timp.